Vergelijkingssites kunnen markt openbreken
Veranderingen in regelgeving leiden ertoe dat steeds meer partijen beleggers de dienstverlening van vermogensbeheerders met elkaar laat vergelijken.
Een autoverzekering selecteren op de beste prijs kan al jarenlang op websites zoals Independer. Naar goedkope vliegtickets shoppen gebeurt ook al enige tijd online. Maar een belegger die de tarieven van vermogensbeheerders wil vergelijken kan eigenlijk nog nergens terecht.
Verandering in regelgeving
Daar komt verandering in. Steeds meer partijen laten beleggers de dienstverlening van vermogensbeheerders met elkaar vergelijken. Websites als Beleggingsmatch.nl en Vermogensbeheer.nl zeggen beleggers inzicht te geven in de prijs die ze moeten betalen voor het beheer van hun vermogen.
De trend wordt ingegeven door veranderingen in regelgeving en een sterkere behoefte aan transparantie bij de consument. Op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) mogen vermogensbeheerders vanaf volgend jaar geen vergoeding meer ontvangen van fondshuizen voor het verkopen van beleggingsfondsen. De prijs voor advies zit dan niet langer versleuteld in het product.
Complexe markt voor vermogensbeheer
De verwachting is dat de ‘kale’ prijs die beheerders gaan vragen voor advies hoger zal liggen dan veel beleggers acceptabel vinden. Ook zal een deel van het advies geautomatiseerd via internet gaan plaatsvinden. Een groep beleggers zal hierdoor afscheid- nemen van zijn adviseur en zelf meer beleggingsbeslissingen nemen.
Voor veel beleggers is het echter lastig inzicht te krijgen in de complexe markt voor vermogensbeheer. De prijzen voor de dienstverlening van verschillende partijen laten zich voor de leek vaak moeilijk vergelijken. Prijsvergelijkingssites spelen hierop in.
Gemengde gevoelens
De kans is groot dat de grotere openheid zal leiden tot meer concurrentie en grotere prijsdruk. In andere sectoren, zoals de notarisbranche, luidde de komst van prijsvergelijkingswebsites een flinke prijsdaling in.
In de sector wordt met gemengde gevoelens gereageerd op de komst van de nieuwe spelers. ‘Er zal meer aandacht komen voor de prijs’, verwacht Theo Andringa, voorzitter van branchevereniging VV&A. ‘Dat is marktwerking. Daar kun je niet zoveel aan doen.’
Directe betaling door klanten
Andringa is kritisch over de verdienmodellen van de prijsvergelijkers, die vaak indirect worden betaald. ‘Vermogensbeheerders maken nu allemaal de overstap naar directe betaling door klanten. Dat zouden deze prijsvergelijkers ook moeten doen.’
Andringa bevindt zich met zijn kritiek in gezelschap van de AFM. Die hamert op meer openheid bij vergelijkingssites. Vorig jaar liet de AFM zich zeer kritisch uit over websites die financiële producten vergelijken, zoals hypotheken, verzekeringen en spaarrekeningen. De toezichthouder concludeerde dat slechts een van de 33 onderzochte sites de consument op de juiste manier informatie gaf.
Vermogensbeheer.nl
Het kostte een half jaar, maar inmiddels denkt ondernemer Koen Laarhoven driekwart van de Nederlandse vermogensbeheerders te hebben gesproken, zo'n 140 bedrijven. Daarvan verstrekten 104 vermogensbeheerders genoeg informatie om te kunnen worden meegenomen in de vergelijkingingsmachine van Vermogensbeheer.nl, die sinds 5 maart online is. Bezoekers van de website krijgen na het invullen van een vragenlijst een overzicht waarin vermogensbeheerders op 25 punten met elkaar worden vergeleken, variërend van kosten, transparantie tot geografische spreiding. De site geeft ook op basis van veertien criteria een beoordeling van de beheerders. Dit wordt geïllustreerd met een sterrensysteem. Laarhoven wil geld gaan verdienen door vermogensbeheerders in contact te brengen met de bezoekers van zijn vergelijkingssite. 'De vermogensbeheerder krijgt een lead in de schoot geworpen waar hij geen marketingkosten aan heeft gehad. Wij krijgen een deel van die besparing terug.’
Bron en artikel: Het Financieele Dagblad